تازه های صنعت ساختمان

معرفی کالا و خدمات صنعت ساختمان، همراه با اخبار مسکن و ...

تازه های صنعت ساختمان

معرفی کالا و خدمات صنعت ساختمان، همراه با اخبار مسکن و ...

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

دربهای بزرگ شیشه‌ای خیلی در حیاط‌خلوت مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند چراکه برای این‌که افراد معمولی توان خرید آن را داشته باشند نیاز به تکنیک‌های مدرن تولید بود. اما چیزی که روزگاری مختص ثروتمندان و طبقات بالای اجتماعی بود اکنون در طرح‌های بسیار متنوع در اختیار همگان است.

این دربهای شیشه‌ای  در انواع مختلفی چون کشویی، مفصل‌دار، تاشو، و تلسکوپی تولید می‌شوند و به همین دلیل با هر خانه و با هر توان مالی‌ای می‌توانید نوع مناسب آن را پیدا کنید. در این مطلب به چند در حیاط‌خلوت نگاهی می‌اندازیم و نکاتی را در مورد آن‌ها با شما در میان می‌گذاریم.
 

دربهای فرانسوی

دربهای فرانسوی کلاسیک که به داخل باز می‌شوند معمولا عنصر معمارانه زیبا و مجللی هستند که درون را به بیرون پیوند می‌زنند.

از آن‌جایی که این دربها مفصل‌دار هستند بخشی از فضای داخلی را اشغال می‌کنند. وجود چنین درهایی تاثیر زیادی بر محل قرارگیری مبلمان و چگونگی کارکرد اتاق می‌گذارد.

هم‌چنین، این دربها عرض محدودی دارند، به همین دلیل از آن‌ها در فضاهایی که نیاز به دربهای بزرگ دارند نمی‌توان استفاده کرد. این دربها معمولا عرضی حدود ۱۸۰ سانتی‌متر به پایین دارند.

 


دربهای فرانسوی که به بیرون باز می‌شوند یکی دیگر از انواع دربهای مفصل‌دار حیاط‌خلوت هستند. اگرچه این دربها تاثیری بر روی محل قرارگیری مبلمان داخلی ندارند اما معایبی هم دارند.
اول، توری در قسمت داخلی قرار می‌گیرد. این یعنی این‌که این دربها بیش‌تر مناسب فضاهایی هستند که نیاز به توری در آن نیست، مانند مناطقی که حشره در آن‌ها وجود ندارد و یا ایوان روبه‌روی آن‌ها سرپوشیده است.
دوم، این دربها به چارچوب‌های محکم نیاز دارند تا در اثر وزش باد خراب نشوند. در حقیقت، اگر این دربها دارای چارچوب‌های مستحکم نباشند یک باد قوی می‌تواند به آن‌ها آسیب‌های جدی‌ای برساند.
نکته دیگری که باید هنگام انتخاب درب مفصل‌دار، چه به داخل و چه به خارج باز شوند، به آن توجه کرد آستانه (نوار نصب شده روی کف زیر در) است. این بخش از چارچوب در درز میان کف و درب را پر می‌کند و می‌تواند یک سانت یا بیش‌تر بر روی کف قرار بگیرد و از ورود هوا به داخل خانه جلوگیری کند. اگر برآمدگی آن شما را اذیت می‌کند با معمار خود در مورد چگونگی حذف‌کردن آن مشورت کنید.
 این دربها قیمت‌های بسیار مختلفی دارند و به مواد به کار رفته در آن‌ها، نوع شیشه، نوع سطح خارجی، چارچوب‌ها، نوع جدار شیشه‌ها بستگی دارد.

 

دربهای کشویی شیشه‌ای

دربهای کشویی شیشه‌ای فراگیرترین نوع دربهای حیاط‌خلوت هستند. از دو پنل شیشه‌ای قاب‌دار ساخته شده‌اند که از روی هم عبور می‌کنند. این نوع دربها را می‌توان در سبک‌های مدرن، معاصر، و بسیاری دیگر از سبک‌ها به وفور دید. همان‌طور که گفتیم این نوع دربها بسیار مناسب سبک معاصر هستند و به دلیل شکل ساده آن‌ها خیلی در سبک‌های سنتی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

مزیت این دربها این است که دهانه آن‌ها در هر عرض و پهنایی تولید می‌شود. اگرچه عرض استاندارد آن‌ها ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر است اما عرض‌های ۲۴۰ سانتی‌متر تا ۳ متر نیز در بازار موجود هستند.

نکته‌ای که هنگام انتخاب درب کشویی شیشه‌ای بسیار مهم است اندازه چارچوب آن است. ابعاد چارچوب‌ها براساس نوع ماده آن بسیار مختلف و متفاوت هستد. مثلا چارچوب‌های فلزی، مانند آلومینیوم، بسیار باریک و چارچوب‌های وینیلی بسیار ضخیم هستند.

قیمت: درب شیشه‌ای کشویی در مقایسه با دربهای فرانسوی مفصل‌دار بسیار ارزان‌تر هستند. هم‌چنین نصب و ساخت آن‌ها راحت‌تر است زیرا اجزای متحرک کم‌تری دارند.
 

تنوع دربهای کشویی

نوع دیگری از دربهای کشویی شیشه‌ای درهایی هستند که تولیدکنندگان به آن در کشویی فرانسوی نام داده‌اند. از بسیاز از جهات این نوع درب همان مزیت‌ها و امکانات دربهای شیشه‌ای کشویی را دارد با این تفاوت که ظاهر آن‌ها مانند دربهای فرانسوی است.

بر عکس دربهای کشویی شیشه‌ای معمولی که دارای دو پنل هستند، دربهای کشویی فرانسوی چهار پنل دارند. دو پنل خارجی آن‌ها در جای خود ثابت هستند و دو پنل داخلی حرکت می‌کنند. هنگامی که بسته هستند دو پنل متحرک روی هم چفت می‌شوند و در یک سطح قرار می‌گیرند؛ در این حالت است که این نوع دربها شبیه دربهای مفصل‌دار می‌شوند.

مزیت دیگر این دربها دهانه آن‌هاست که حتی از دربهای کشویی شیشه‌ای معمولی پهن‌تر و عریض‌تر هستند. عرض این درها ۳، ۳.۶، و ۴.۸ متر است و به همین دلیل می‌توانند جلوه‌ای شبیه یک دیوار شیشه‌ای داشته باشند و در عین حال امکان تهویه طبیعی هوا را به وجود بیاورند.

نکته مهم در مورد این نوع دربها، چه دربهای کشویی شیشه‌ای  استاندارد و چه نوع فرانسوی آن، سیستم شیارهای آن‌هاست. همانند دربهای مفصل‌دار برآمدگی آن‌ها می‌تواند چیزی حدود ۱.۵ تا ۱.۸ متر پهنا داشته باشد. البته به یاد اشته باشید که با کمک تولیدکنندگان یا معماران می‌توانید پهنای این شیارها را کاهش دهید چراکه شیارهای بزرگ هنگام رفت‌وآمد مشکل‌ساز می‌شوند.   

 

نوع دیگری از دربهای کشویی شیشه‌ای درب تلسکوپی است. این نوع درب شامل چندین- سه یا بیش‌تر- پنل است که در امتداد هم باز می‌شوند. بزرگ‌ترین مزیت دربهای تلسکوپی داشتن دهانه بسیار عریضی است که می‌تواند مانع میان فضای درونی و بیرونی خانه را از بین ببرد. 
همانند دربهای کشویی شیشه‌ای، دربهای تلسکوپی هماهنگی خوبی با فضاهای مدرن دارند و خیلی در فضاهای سنتی استفاده از آن‌ها رایج نیست. اصولا پنل‌های شیشه‌ای بزرگ و وسیع دارای ظاهر بسیار مدرنی هستند.
دو ویژگی مخصوص این نوع دربها: چون این دربها مانند دربهای کشویی شیشه‌ای که دارای دو پنل هستند پنل ثابت روی زمین ندارند، بنابراین شما می‌توانید این دربها را اندک و یا به طور کامل باز بگذارید.
به یاد داشته باشد که شیار دربهای تلسکوپی بسیار پهن و عریض است. دربی که چهار پنل دارد چهار شیار موازی جداگانه نیز خواهد داشت و به همین دلیل بخشی از آن‌ها وارد فضای خانه می‌شود. شیار دربهای تلسکوپی چیزی حدود ۵.۵ متر عرض خواهند داشت. اگر با این مسئله مشکل دارید از انواع دیگر دربها که در ادامه مطلب به آن‌ها می پردازیم استفاده کنید.

 

یک درب کشویی/ بالارو دارای یک شیار مشخص است که هر پنل تا وقتی در آن حرکت می‌کند که به انتهای آن برسد، در این‌جا شیارهای چندگانه وارد عمل می‌شوند. این شیارها مخفی هستند و پنل‌ها به درون دیوار کناری تا شده و ناپدید می‌شوند. این نوع دربها دارای عریض‌ترین دهانه ممکن هستند.
 بسته به نوع مواد کارشده، اندازه، پیکربندی، و غیره این نوع درها قیمت‌های متفاوتی دارند. اگرچه این نوع دربها از دربهای کشویی شیشه‌ای استاندارد (دارای دو پنل) بسیار گران‌تر هستند، اما قابلیت تبدیل‌شدن به یک دیوار شیشه‌ای این قیمت بالا را توجیه می‌کند.   

 

دربهای تاشو شیشه‌ای

دربهای تاشو شیشه‌ای دهانه بسیار بزرگ و وسیعی دارند که مرز بین فضای خارجی و فضای داخلی را از بین می‌برند و آن‌ها را یکی می‌کنند. مزیت دربهای تاشو، همانند دربهای تلسکوپی، دهانه بسیار وسیع و باز آن‌هاست که باعث می‌شود تمای فضای بین دو دیوار به روی فضای بیرونی گشوده شود.
دربهای تاشو شیشه‌ای را به‌گونه‌ای می‌توان طراحی کرد که یکی از پنل‌های آن مانند دربهای استاندارد مفصل‌دار شود. این کار باعث می‌شود که هنگام ورود و خروج نیازی به بازکردن کل در نباشد.
قیمت: دربهای تاشو شیشه‌ای، به‌ویژه نوع باکیفیت آن، بسیار گران‌قیمت است.

 

دربهای پاشنه‌گرد

دربهای پاشنه‌گرد مانند دربهای مفصل‌دار به داخل، به خارج، و یا هردو باز می‌شوند. اما برعکس دربهای مفصل‌دار، دربهای پاشنه‌گرد بر روی پاشنه خود می‌چرخند. این مسئله باعث می‌شود تا وزن درب از روی لبه‌های آن برداشته شده و به سمت مرکز آن نزدیک شود. این یعنی این‌که می‌توان با یک دبر تک‌پنلی به یک دهانه بسیار وسیع دست یافت.
دربهای پاشنه‌گرد به‌دلیل نوع طراحی و ساخت آن‌ها مناسب فضاهایی که نیاز به توری دارند نیستند (مگر این‌که فضای کناری آن‌ها یک ایوان سرپوشیده باشد).
مانند دیگر دربهای بزرگ شیشه‌ای مثل دربهای تاشو و دربهای کشویی/بالابر، درب پاشنه‌گرد از دربهای فرانسوی استاندارد یا دربهای کشویی شیشه‌ای گران‌تر است. اما به یاد داشته باشید که این دربها ارزش زیادی به خانه شما اضافه می‌کنند.






منبع: چیدانه